Nya Honda Goldwing



Att det släpps en helt ny Honda Goldwing till 2018 är en stor nyhet och att presentera en sådan här teknikspäckad maskin är inte helt enkelt. Du har sett videon tidigare i dag, nu kommer teknikfördjupningen och bilderna!
Sedan debuten som en kåplös 100-kubikare 1975 har det hänt mycket. Honda Goldwing är i dag en av de mest ikoniska modellerna på motorcykelmarknaden och de är få som inte har en åsikt om Guldvingen.

2018-års modell är en rakt igenom ny motorcykel. Den drivs fortfarande av den karaktäristiska boxersexan, men en nyutvecklad sådan. Modellen kommer finnas i en basversion som kallas GL 18000 Goldwing samt som mer utrustade GL 18000 Goldwing Tour, de grå respektive röda modellerna på bilderna i den här artikeln. Missa inte att bläddra fram till de tekniska bilderna!

Några av de stora nyheterna är att motorcykeln kommer att kunna utrustas med Hondas automatiska DCT-låda med sjuväxlar, back- och krypkörningsfunktion. Beroende på version av nya Goldwing har upp till 48 kilo sparats i vikt. Men det här är ingen ändå liten pjäs, Tour väger in på 379 kilo standard och 383 med DCT-låda.
Förarpositionen är framflyttad liksom motorn för att skapa en mer kompakt motorcykel. Den nya främre hjulupphängningen bidrar till att även motorn flyttats framåt i konstruktionen.

Hjulupphängningen är snarlik den hos BMW:s K1600-modeller. Honda kallar det för en lösning med dubbla länkarmar och enkel dämpare. Det ska göra styrningen av slagskeppet enklare och körupplevelsen mer komfortabel då friktionen i gaffelbenen inte längre är en faktor.
Motorn är helt genomarbetad och 6,2 kilo lättare än hos föregående modell. Maxeffekten på 125 hästkrafter nås vid 5 500 varv och maxvridet på 170 newtonmeter finns 1000 varv tidigare i registret. Borrningen är minskad med en millimeter till 73 och slaget är även det 73 millimeter. Cylinderfodret ska numera vara av aluminium. Topparna är nya och av mer konventionell fyrventilskonstruktion.

Genom en sju tum stor TFT-skärm har föraren tillgång till fyra körlägen (TOUR, SPORT, ECON och RAIN) som justerar traction control, fjädring och bromsstyrka. Nya Goldwing har även infotainmentlösningen Apple CarPlay för Iphone-användare, utöver vanliga Bluetooth-funktioner. Belysningen är full LED-runt om hojen.

Länk: http://www.bike.se/nyheter/pa-djupet-nya-honda-goldwing